Часто задавані питання


❓Телефони “гарячої лінії” Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області
https://cutt.ly/2Gr0OuQ

❓Графік проведення «прямої телефонної лінії» керівництва та керівників структурних підрозділів Головного управління
https://cutt.ly/QZjKCHe

❓Як отримати пенсію в умовах воєнного стану
https://cutt.ly/VZjLSEf

❓Як перевести пенсію з поштового відділення на банківську установу онлайн
https://cutt.ly/XFTETjc

❓Як оформити пенсію онлайн під час воєнного стану
https://cutt.ly/SKul1qe

❓Як авторизуватися на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України
https://cutt.ly/iFxC6dc

https://cutt.ly/IJSu1wg
https://cutt.ly/KFxVjsm

❓Як завантажити сканкопії трудової книжки для оцифрування
https://cutt.ly/cJFmPgw
https://cutt.ly/fZjZvyj

❓Як змінити виплатні реквізити за допомогою вебпорталу ПФУ
https://cutt.ly/LZjZ0bn

❓Вимоги до банківського рахунку для зарахування пенсії
https://cutt.ly/bZjZ6uJ

В умовах воєнного стану фахівці Фонду соціального страхування України продовжують роботу задля надання всіх видів допомог і страхових виплат українцям.

Відповіді на найпоширеніші запитання, які ми отримуємо від працівників під час війни, завжди можна знайти онлайн на ресурсах Фонду соціального страхування України:

Вебпортал: www.fssu.gov.ua

Facebook: facebook.com/SocialFundUA

Telegram: t.me/socialfund

Twitter: twitter.com/InsuranceFund

Instagram: instagram.com/insurance_fund

Ось найактуальніші з них:


Від чого залежить дата виплати лікарняних і декретних допомог від Фонду?

Насамперед дата фінансування допомоги залежить від дати отримання Фондом заяви-розрахунку від вашого роботодавця — до отримання такої заяви Фонду невідомо про потребу у виплаті допомоги і її суму. Якщо заяву подано в електронному вигляді, про її прийняття надійде квитанція — саме на цю дату необхідно орієнтуватись. Її можна уточнити в бухгалтерії.

Чи продовжує Фонд фінансувати лікарняні під час війни?

Фонд соціального страхування України ні на день не призупиняв фінансування матеріального забезпечення і страхових виплат попри бойові дії. Бюджет ФССУ складається із частки ЄСВ в розмірі 9,57% від 100% єдиного внеску. У міру сплати ЄСВ роботодавцями кошти надходять на рахунок Фонду і одразу направляються на виплати.

Як дізнатись, коли мені оплатять лікарняний або декретну допомогу?

Інформація щодо стану фінансування лікарняних і декретних допомог щодня оновлюється у нашому телеграм-каналі t.me/socialfund за тегом #фінансування_оперативно. Після проведення фінансування необхідно декілька банківських днів, доки кошти надійдуть на рахунок роботодавця — інформація про це оновлюється за тегом #фінансування_страхувальників у розрізі регіонів. Зверніть увагу, орієнтуватись необхідно на дату прийняття заяви-розрахунку, яку роботодавець сформував за вашим лікарняним.

Як отримати допомогу від Фонду, якщо роботодавець знаходиться на тимчасово окупованій території або не може подати заяву-розрахунок через бойові дії?

У такому випадку працівник може особисто звернутись до будь-якого зручного відділення Фонду — ми нарахуємо допомогу напряму. Детальніше: https://t.me/socialfund/2059

Як отримати лікарняний і допомогу від Фонду, якщо я за кордоном?

Передусім зверніться за медичною допомогою до місцевого лікаря. Отриманий в нього медичний документ, який підтверджує непрацездатність, необхідно передати вашому лікарю в Україну за допомогою електронної пошти чи месенджера — на його підставі лікар сформує медвисновок, а е-лікарняний створиться автоматично.  Далі роботодавець призначить, а Фонд виплатить для вас допомогу, як і зазвичай. Деталі: https://t.me/socialfund/2469

Актуальний перелік усіх працюючих відділень Фонду, графік їх роботи та контакти:  https://bit.ly/3LaDkIw

Для консультацій із загальних питань чи в разі неможливості зв’язатись із відділенням, також можна звертатись на гарячі лінії обласних управлінь: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/981073

  1. Обрати нового постачальника газу, наприклад, скориставшись сервісом Газотека: gasoteka.ua-energy.org.Отримати відповіді на найбільш поширені запитання щодо зміни постачальника можна в консультаційному онлайн-центрі ГазПравда: gazpravda.com.ua. Перевірити, чи компанія має право на постачання газу можна на сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у галузі енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Для цього слід зайти за посиланням, потім вибрати розділ «Ліцензійний реєстр НКРЕП» та натиснути на нього. Опісля файл із повним переліком ліцензіатів НКРЕКП завантажиться на комп’ютер. У цьому електронному списку треба знайти постачальника природного газу за його юридичною назвою та у розділі «статус ліцензії» перевірити її чинність.

Загалом ліцензії на торгівлю газом в Україні мають понад 500 компаній, проте не всі з них уже створили необхідну інфраструктуру для роботи з побутовими клієнтами (контакт-центри, системи формування платіжок тощо).

  1. Подати заяву-приєднання встановленого зразка до нового постачальника. Це можна зробити як на сайті нового постачальника, так й надіслати йому скановану/сфотографовану заяву на електронну скриньку.

Разом із заявою-приєднанням споживач пред’являє постачальнику:

  • документи, якими визначено право власності чи користування на об’єкт (приміщення);
  • документ, що посвідчує особу споживача (паспорт), а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний код);
  • інші документи, які може вимагати постачальник (перелік яких має бути визначений на сайті такого постачальника). Наприклад, це може бути останній рахунок за розподіл або постачання газу.

Заяву також може подати й довірена особа власника приміщення, проте вона мусить мати оформлену належним чином довіреність.

  1. Очікувати повідомлення від нового постачальника про дату, з якої здійснюватиметься постачання природного газу. Нова компанія має для цього термін до 20 днів, однак конкуренція уже змушує компанії реагувати швидше.
  2. Отримати остаточний рахунок від попереднього постачальника протягом шести тижнів. Розрахуватись із попереднім постачальником упродовж десяти днів з моменту отримання рахунку. Якщо ж ви не погоджуєтеся із таким рахунком, тоді слід звернутися до суду.

Важливо, що відсутність індивідуального газового лічильника не є перешкодою для зміни постачальника.

 

Що потрібно знати під час зміни постачальника?

  1. Споживач не контактує зі старим постачальником та не зобов’язаний отримувати довідку про відсутність боргу. Угода про постачання газу із попередньою газовою компанією розривається автоматично з моменту укладання угоди із новою.
  2. Новий постачальник має право відмовити споживачеві у підписанні договору за наявності боргів перед старим постачальником. Водночас, наявність боргів більше не є завадою для процедури зміни постачальника. Якщо клієнт визнає борги, їх потрібно буде сплатити чи реструктурувати.
  3. Якщо людина не погоджується з нарахуваннями за спожитий газ, наприклад, через застосування так званих «теплових» коефіцієнтів, то боргове питання можна і потрібно вирішувати в судовому порядку. При цьому подібні суперечки та судові процеси не мають стати на заваді зміні постачальника. Споживач має право обрати собі нову компанію-постачальника газу.

Які дії нового постачальника?

  1. Новий постачальник, отримавши заяву-приєднання, не пізніше ніж на третій робочий день з дня отримання заяви, скеровує повідомлення про намір побутового споживача змінити постачальника природного газу на інформаційну платформуоператора газотранспортної системи. При цьому діючий постачальник автоматично отримує повідомлення про намір його споживача укласти договір з іншим постачальником.
  2. Новий постачальник розглядає подані документи та приймає рішення. Зазвичай, постачальник зв’язується з клієнтом протягом двох-трьох днів. Уся процедура на практиці триває близько десяти днів. Максимально передбачений термін для надання відповіді – 20 днів з моменту отримання від споживача заяви-приєднання.
  3. У разі згоди постачальника укласти договір із споживачем, він вносить інформацію про нового споживача у свій Реєстр споживачів та з наступного дня починає постачати газ новому споживачеві.

Після завершення процедури зміни постачальника новий постачальник протягом трьох робочих днів письмово повідомляє побутового споживача про дату, з якої здійснюється постачання природного газу.

Чи потрібно прокладати нові труби?

Ні, прокладати нові труби не потрібно. Трубами опікуються не газопостачальні компанії, а оператори газорозподільчих мереж (облгази). Змінити облгаз не можна, оскільки в регіоні це – природна монополія. Тобто труба одна, а використовувати її для постачання газу можуть сотні постачальників.

 

Чи потрібно сплачувати за доставку газу після зміни постачальника газу?

Потрібно, оскільки за газ як товар ви сплачуєте новому газопостачальнику, а за доставку – облгазу. Послуга доставки газу надається споживачам незалежно від того, хто в нього постачальник. За доставку газу треба платити облгазу до 20 числа поточного місяця.

Якщо раніше мені відключили газ?

Споживач, якому припинено (обмежено) постачання через борг, також може скористатись правом на зміну постачальника газу. Проте постачання газу новим постачальником може здійснюватися після оплати всієї заборгованості перед попереднім постачальником, який припинив (обмежив) постачання газу.

Як розрахуватися із старим постачальником?

Після отримання на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи повідомлення про намір споживача укласти договір постачання природного газу з іншим постачальником, чинний постачальник не має права припинити або обмежити постачання природного газу на об’єкт цього споживача.

З метою забезпечення безперебійного постачання природного газу, чинний постачальник здійснює постачання природного газу споживачу до дня початку постачання природного газу новим постачальником. Дія угоди з чинним постачальником автоматично припиняється на наступний день після реєстрації споживача в Реєстрі нового постачальника.

Попередній постачальник не пізніше ніж через шість тижнів після розірвання договору зобов’язаний виставити такому споживачеві остаточний рахунок з урахуванням усієї непогашеної суми заборгованості. Побутовий споживач зобов’язаний здійснити оплату такого рахунку не пізніше десяти робочих днів з дня виставлення такого рахунку.

Чи треба буде передавати дані про споживання газу з 1 по 5 число?

Треба, оскільки облік споживання газу здійснює газорозподільча компанія (облгаз). Вона є природним монополістом на вашій території і її не можна змінити. Тому потрібно з 1 по 5 число кожного місяця передавати показання лічильника газу в особистому кабінеті, додатку, чат-боті облгазу у Viber та Telegram, або в будь-який інший зручний спосіб.

Щодо квитанції на оплату газу, то це є обов’язок постачальника і саме він надсилає їх клієнту. Тому варто пам’ятати, що питання щодо обсягів споживання необхідно адресувати облгазу, а щодо нарахувань – новому постачальнику газу.

– Що таке «Картка краматорчанина»?

«Картка краматорчанина» – це сучасна багатофункціональна картка з фото та персональними даними користувача, має функцію здійснення безконтактних платежів та надає можливість оплатити / скористатися пільгою за проїзд у муніципальному транспорті (рішення Краматорської міської ради від 25.07.2018 № 41/VII-368 «Про запровадження в м. Краматорську багатофункціональної електронної пластикової картки «Картка краматорчанина»» та рішення виконкому від 19.09.2018 № 621 «Про впровадження автоматизованої систему обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті в м. Краматорськ та затвердження порядоку видачі, обігу та припинення дії багатофункціональної електронної пластикової картки «Картка краматорчанина»» ).

– Хто має право на безкоштовне отримання Картки краматорчанина?

Безкоштовна видача та обслуговування «Картки краматорчанина» здійснюється громадянам, які мають право на пільговий проїзд у міському громадському транспорті та внесені у «Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, що мають право на пільги» і зареєстровані у ЄРУ.

– На який строк видається Картка краматорчанина?

Картка видається строком на чотири роки. Після закінчення терміну дії, Картка краматорчанина буде виготовлена знов БЕЗКОШТОВНО для пасажирів, які мають право на пільговий проїзд в міському громадському транспорті.

– Чи обов’язкове переведення пенсії (субсидії) до АТ «ОЩАДБАНК» при отриманні Картки краматорчанина?

При пільговому оформленні «Картки краматорчанина» клієнт має право відмовитися від пропозиції на укладення Договору на переведення пенсії (субсидії) для її отримування в АТ «ОЩАДБАНК». Вибір установ для отримання пенсії (субсидії) залишається за клієнтом.

– Чи обов´язково поповнювати банківський рахунок Карки краматорчанина для її функціонування?

Для активації та належного функціонування Картки краматорчанина для пасажирів пільгових категорій наявність коштів на рахунку не потрібна.

– Яка мета впровадження Картки краматорчанина?

Однією з основних цілей впровадження «Картки краматорчанина» є повноцінний облік кількості перевезень (поїздок) осіб пільгових категорій громадським транспортом для виплати компенсацій перевізникам (ст. 31 та ст. 37 ЗУ «Про автомобільний транспорт», ЗУ « Про міський електричний транспорт» із змінами і доповненнями).

– Чи буде здійснюватися нарахування коштів на Картку краматорчанина?

На даний час в м. Краматорськ не запроваджена монетизація пільг на проїзд в громадському транспорті, тому здійснення нарахувань та списання коштів із зазначеної картки за проїзд не передбачено.

– Яким чином здійснюється реєстрація поїздок за допомогою Картки краматорчанина?

З 25 червня 2019 року в Краматорську розпочата робота автоматизованої системи оплати проїзду та обліку пасажирів (АСОП) та впроваджена безконтактна технологія оплати проїзду в муніципальному транспорті. В транспортних засобах (автобус/тролейбус) КП «КТТУ» реєстрація поїздок та обслуговування пасажирів здійснюється за допомогою ручних валідаторів (POS – терміналів).

– Які документи на даний час надають право на безкоштовний проїзд в громадському транспорті пасажирам пільгових категорій?

Пасажири, які вже встигли отримати у відділеннях АТ «ОЩАДБАНК» Картку краматорчанина повинні здійснювати проїзд на підставі отриманої персональної картки та вимагати у кондуктора квиток, який підтверджує пільговий проїзд.

Пасажири пільгових категорій, які ще не встигли отримати «Картку краматорчанина», продовжують здійснювати проїзд на підставі дійсного посвідчення.

Але у подальшому Картка краматорчанина буде єдиним обов’язковим документом для пільгового проїзду в міському громадському транспорті (дата буде визначена додатково окремим рішенням виконкому).

– Чи обмежена на Картці краматорчанина кількість поїздок для пасажирів пільгових категорій?

Чинне законодавство не обмежує кількість поїздок для пасажирів пільгових категорій. Але автоматизована система оплати за проїзд – це програмний продукт, в якому поняття «безліміт» не існує. Тому по прикладу інших міст, в яких вже впроваджено АСОП, у програмі передбачено 2000 тис. поїздок на місяць для коректної роботи автоматизованої системи.

 

За додатковою інформацією звертатися за наступним телефоном: 5-34-78

 

Відділ транспорту, зв’язку та енергетики

Можливість укладення сезонних трудових договорів і особливості правового регулювання праці сезонних працівників передбачена статтею 7 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП).

 

Із сезонними працівниками укладають строкові трудові договори. Сезонні працівники мають трудові права та гарантії, передбачені КЗпП, на рівні з постійними працівниками, за винятком обмеженого терміну роботи. Випробування з метою перевірки відповідності працівника роботі, що доручається йому, не встановлюється.

 

Виконання сезонних робіт регламентується Указом Президії Верховної Ради СРСР «Про умови праці робітників та службовців, що зайняті на сезонних роботах» від 24.09.1974 № 310 (далі – Указ № 310).

 

Відповідно до статті 1 Указу № 310 сезонними вважаються роботи, які внаслідок природних і кліматичних умов можуть виконуватися лише протягом певного періоду (сезону) та не більше 6 місяців.

 

Конкретний перелік сезонних робіт міститься у відповідному списку сезонних робіт і сезонних галузей, який затверджений постановою КМУ від 28.03.1997 № 278 (далі – Список). Зокрема, до сезонних робіт відносяться:

 

у сільському господарстві – робота в овочівництві, садівництві, виноградарстві, буряківництві, хмелярстві, на вирощуванні і збиранні картоплі, тютюну, кормів, баштанних культур, лікарських рослин;

 

у лісової промисловості і лісовому господарстві – підготовка ґрунту, посів і садіння лісу, догляд за лісовими культурами, робота в лісорозсадниках, лісозахисні і протипожежні роботи – боротьба з шкідниками і хворобами лісу, прокладання мінералізованих смуг, чергування на пожежних вишках, наземне пожежне патрулювання лісів, заготівля насіння, збирання і переробка харчових продуктів лісу, польові лісовпорядні роботи;

 

у переробній галузі промисловості – робота на підприємствах переробки та плодоовочевої продукції.

 

Укладання сезонного трудового договору при виконанні робіт, не внесених до зазначеного Списку, за загальним правилом не допускається.

 

 

Отже, обов’язковими умовами укладення строкового трудового договору із сезонним працівником є строк роботи не більше 6 місяців та вид роботи і галузі, зазначений у вищезазначеному Списку. Тому укладення сезонного трудового договору на роботах, не зазначених у Списку, не допускається.

 

Наприклад, у Списку немає робіт, а тому такі не вважаються сезонними роботами у галузі харчування й ресторанного бізнесу (офіціанти для роботи у літніх кафе і відкритих залах); підприємств торгівлі, які літом займаються торгівлею плодоовочевою продукцією; працівників теплопостачання, наприклад, робота працівників котелень в опалювальний сезон, тощо. Таких працівників необхідно приймати на роботу за звичайним трудовим договором згідно статті 23 КЗпП.

 

Порядок прийому працівників на сезонну роботу

Під час укладання трудового договору на виконання сезонних робіт працівник подає заяву із зазначенням дати початку роботи, посади, а також виду сезонної роботи. На підставі заяви працівника видається наказ про прийняття на сезонну роботу, з яким працівник ознайомлюється під розпис.

 

Записи про прийом на виконання сезонних робіт повинні вноситися до трудових книжок працівників відповідно до Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України від 29.07.1993 № 58.

 

 

Увага! На сезонних працівників розповсюджуються умови і положення, передбачені Правилами внутрішнього трудового розпорядку та колективного договору, що діють на підприємстві (тривалість робочого часу і відпочинку, оплата праці, матеріальне стимулювання, умови і охорона праці тощо).

 

Щодо оплати праці та відпусток працівників, які виконують сезонні роботи

Оплата праці та надання відпусток сезонним працівникам здійснюється так само як і іншим працівникам по трудовому договору. На них поширюються відрядні розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, доплати, премії тощо, які діють у роботодавця для працівників за трудовими договорами. Також оплата праці для них за місячну норму не може бути меншою за мінімальну зарплату (стаття 95 КЗпП).

 

Відповідно до частини 9 статті 6 Закону України «Про відпустки» (далі – Закон) сезонним працівникам відпустка надається пропорційно відпрацьованому часу.

 

Невикористана відпустка може бути надана після закінчення трудового договору (чинність трудового договору у такому випадку подовжується до закінчення відпустки, частина 2 статті 3 Закону). При цьому, працівник звільняється днем закінчення відпустки.

 

Розрахунок середньої заробітної плати для визначення суми відпускних або компенсації за невикористану відпустку проводиться за фактичний час роботи з 1-го числа місяця після оформлення на роботу до 1-го числа місяця, в якому виплачуються відпускні суми або зазначена компенсація. Якщо працівник не відпрацював жодного повного місяця, то розрахунок відбувається на базі зазначеного у трудовому договорі посадового окладу або тарифної ставки (пункт 2 розділу ІІ Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.1995 р. № 100).

 

 

Щодо включення посад працівників, які виконують сезонні роботи у штатний розпис

Посади сезонних працівників необхідно вводити у штатний розпис                           (пункт 2.1 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держкомстату від 28.09.2005 р. № 286)

 

 

Щодо порядку звільнення працівників, які виконують сезонні роботи

Працівник, який уклав сезонний трудовий договір, після закінчення строку його дії підлягає звільненню на підставі пункту 2 статті 36 КЗпП.

 

Розірвання договору з сезонними працівниками можливе, як з ініціативи працівника, так і з ініціативи роботодавця.

 

Працівники, зайняті на сезонних роботах, мають право розірвати трудовий договір, письмово попередивши роботодавця за 3 дні (пункт 6 Указу № 310). Звільнення в даному випадку відбувається за пунктом 9 частини 1 статті 36 КЗпП.

 

За ініціативою роботодавця трудовий договір с працівниками, зайнятими на сезонних роботах, припиняється відповідно до пункту 7 Указу № 310 у випадках:

– припинення робіт на строк більше 2 тижнів з причин виробничого характеру або скорочення робіт;

– нез’явлення на роботу протягом більше 1 місяця через тимчасову непрацездатність.

 

Разом з тим, працівникам, зайнятим на сезонних роботах, у разі розірвання трудового договору у випадку припинення робіт в організації на строк більше двох тижнів з причин виробничого характеру або скорочення робіт в них, виплачується вихідна допомога у розмірі тижневого середнього заробітку (пункт 8 Указу № 310).

До уваги роботодавців, які використовують найману працю!

 

Законом України «Про оплату праці» (ст.12) визначені норми оплати праці і гарантії, які є мінімальними державними гарантіями для працівників, у тому числі оплата за роботу в нічний час.

Нічним вважається час з 10 години вечора до 6 години ранку. Це визначено                      ст. 54 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП).

 

Щодо тривалості роботи в нічний час

При роботі в нічний час встановлена тривалість роботи (зміни) скорочується на одну годину. При цьому скорочуватися може лише тривалість зміни, а тижнева норма годин робочого часу не скорочується. Тобто, в одну ніч тривалість роботи може бути скорочена на одну годину, а через декілька днів на цей же час має бути продовжена тривалість роботи у денний час. Тому, скорочення тривалості роботи у нічний час провадиться в межах встановленого працівнику режиму робочого часу. Графіки змінності мають забезпечити відпрацювання 40-годинного робочого тижня.

Тривалість роботи не скорочується у разі, коли працівник прийнятий для роботи лише у нічні зміни.

Тривалість нічної роботи зрівнюється з денною у тих випадках, коли це необхідно за умовами виробництва, зокрема у безперервних виробництвах, а також на змінних роботах при шестиденному робочому тижні з одним вихідним днем.

 

Проте, скорочення робочого часу у нічні години не відбувається працівникам, для яких вже передбачено скорочення робочого часу, а саме:

– для працівників, зайнятих на роботах зі шкідливими умовами праці, – не більш як 36 годин на тиждень (п. 2 ч. 1 та ч. 3 ст. 51 КЗпП);

– для окремих категорій працівників (учителів, лікарів та інших), яким законодавством встановлюється скорочена тривалість робочого часу відповідно                  до ч. 3 ст. 51 КЗпП.

 

Щодо заборони залучення окремих категорій працівників до роботи у нічний час

Відповідно до ст. 55 КЗпП забороняється залучення до роботи у нічний час:

  • вагітних жінок і жінок, що мають дітей віком до трьох років (ст. 176 КЗпП),
  • осіб, молодших вісімнадцяти років (ст. 192 КЗпП).

Крім того, робота осіб з інвалідністю у нічний час допускається лише за їх згодою і за умови, що це не суперечить медичним рекомендаціям (ст. 172 КЗпП).

 

Щодо обліку робочого часу працівників

Ведення табельного обліку робочого часу на підприємствах, в установах і організаціях регламентується наказом Держкомстату України від 05.12.2008 р. № 489 “Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці”.

У табелі обліку використання робочого часу робляться відмітки про фактично відпрацьований час, відпрацьовані за місяць години, в тому числі надурочні, вечірні, нічні години роботи, а також години роботи у святкові та неробочі дні та ін.

Крім того, відповідно до ст.30 Закону України від 24.03.1995 № 108/95-ВР «Про оплату праці» роботодавець зобов’язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський облік витрат на оплату праці у встановленому порядку. Роботодавець зобов’язаний вести табельний облік робочого часу працівників, у якому робляться відмітки про фактично відпрацьований час, відпрацьовані за місяць.

Якщо графіком виходу на роботу (графіком змінності) працівників передбачена робота в нічний час, то її тривалість включається до тривалості роботи (зміни) працівника. Компенсацією роботи в таких умовах є доплата за роботу в нічний час. При цьому така доплата здійснюється за фактично відпрацьовані години у нічний час.

Зазначимо, що у разі застосування підсумованого обліку робочого часу розпорядок робочого дня і графіки змінності мають бути розроблені таким чином, щоб робочий час, який зобов’язані відпрацювати працівники за обліковий період, встановлений в колективному договорі, відповідав установленій законодавством нормі робочих годин, що припадає на цей період (квартал, півріччя, рік).

Тому, визначаючи годинну ставку для оплати нічного часу, треба місячний оклад працівника поділити на норму тривалості робочого часу на відповідний місяць, затверджену правилами внутрішнього трудового розпорядку для певного підрозділу (працівника).

У кінці кожного місяця працівникам, які працюють при підсумованому обліку робочого часу, провадиться нарахування належної їм заробітної плати згідно з діючими умовами оплати праці: нарахування основної заробітної плати, доплат і надбавок, у тому числі за роботу у нічний час, роботу у святкові і неробочі дні тощо, а по закінченню облікового періоду (кварталу, півріччя, року) у випадку наявності надурочних годин провадиться оплата надурочної роботи.

 

Щодо оплати праці за роботу у нічний час

Відповідно до ст. 108 КЗпП робота в нічний час оплачується в підвищеному розмірі, який установлюється генеральною, галузевими (регіональними) угодами та колективними договорами, але не нижче 20 % тарифної ставки (окладу) за кожну годину роботи в нічний час.

Мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється у розмірі, не меншому за прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб на 1 січня календарного року – протягом 2020 року посадовий оклад складає 2102 грн. (ст. 96 КЗпП).

Звертаємо особливу увагу роботодавців! Оплата за нічний час роботи – це законодавчо встановлена державна мінімальна гарантія. Здійснювати оплату за роботу в нічний час нижче 20 % або взагалі не оплачувати роботу в нічний час не можна.

Якщо роботодавець не виконує законодавчої норми щодо оплати праці працівників за роботу у нічний час, то це свідчить про недотримання ним мінімальних державних гарантій, за порушення яких відповідно до ч. 4 ст. 265 КЗпП передбачені штрафні санкції у двократному розмірі мінімальної заробітної плати за кожного працівника щодо якого скоєно порушення 9446 грн. (= 4723 грн.х2). У 2020 році розмір мінімальної заробітної плати складає 4723 грн.

Крім того, доплата за роботу в нічний час не враховується для обчислення розміру зарплати працівника для забезпечення її мінімального розміру. Це прямо передбачено         ч. 2 ст. 31 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці».

 

Отже, оплата за роботу у нічний час відноситься до державних мінімальних норм в оплаті праці, які є обов’язковими для застосування підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та фізичними особами-підприємцями, які використовують найману працю.

Наголошуємо субєктам господарювання на необхідності забезпечення неухильного дотримання законодавства про працю України, збереженні трудових прав працівників.

У листопаді мені прийшла платіжка із повним розміром платежу, хоча я пільговик. Раніше в мене була прописана лише частина платежу, відповідно до розміру пільги. Чому так ?

З 1 жовтня 2019 року в Україні запроваджена монетизація пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Тепер пільговики можуть тримати кошти у готівковій чи безготівковій формі.

Починаючи з листопада, українці отримують квитанції за комунальні послуги з повним розміром платежу – без урахування пільг.


Якими будуть суми виплат пільг для пільговиків ?

З 1 жовтня 2019 року запроваджено новий механізм виплати пільг на оплату житлово-комунальних послуг. При цьому порядок розрахунку пільги залишається майже незмінним.

Розмір пільги щомісячно розраховує орган соціального захисту населення.
Суму пільги розраховуватимуть, виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно з законом. Також на неї впливатимуть ціни і тарифи на житлово-комунальні послуги та державні соціальні нормативи у сфері житлово-комунального обслуговування.


Як здійснювати оплату комунальних послуг пільговикам, починаючи з листопада 2019 ?

Держава виплачує кошти за пільги кожній людині окремо – видає готівкою або переказує на рахунок Ощадбанку.
Видача у готівковій формі можлива лише за умови, якщо пільговик написав відповідну заяву до органу соцзахисту до 15 жовтня 2019 року.
Пільговик, який отримав готівку, сплачує за спожиті комунальні послуги повну суму платіжки. Ті пільговики, які не написали заяву на отримання пільги готівкою – мають справу з безготівковим розрахунком.


Як здійснити оплату ЖКП, якщо в мене безготівкова форма виплати пільги ?

Якщо у вас безготівкова форма виплати пільг, то частину платежів за вас здійснює АТ “Ощадбанк”, а частину ви сплачуєте самостійно.

Перерахування коштів Ощадбанком надавачам послуг здійснюється у наступній послідовності: постачання теплової енергії, постачання та розподіл природного газу або постачання та розподіл електричної енергії за наявності відповідного виду індивідуального опалення, постачання гарячої води, централізоване водопостачання, централізоване водовідведення, постачання та розподіл електричної енергії, постачання та розподіл природного газу, поводження з побутовими відходами, послуги з управління багатоквартирним будинком, внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку.

Тобто зараз Ощадбанк здійснює перерахунок коштів не за пропорційним принципом (коли за кожну послугу проводився розрахунок в рівних відсотках від суми пільги), а за пріоритетним принципом – коли спочатку проводиться оплата за тепло, газ, електроенергію і т.д. 

Якщо сума пільги достатня, то сплата всіх послуг здійснюється на 100%. Залишок коштів пільги буде перераховано на наступний місць.
Якщо суми пільги недостатньо, то сплачено буде лише за ті послуги, на які вистачить коштів. А послуги, за які потрібно доплатити – Ощадбанк надішле вам СМС (з розмірами доплати за кожним видом послуги).
Також ви можете зайти у свій особистий кабінет на сайті Ощадбанку, де відображається рух коштів за вашим обліковим записом.


А якщо в мене немає мобільного телефону ?

Ви можете надати органу соцзахисту контактний номер телефону будь-якої особи, яка не є пільговиком і яка потім повідомить вас про СМС-повідомлення Ощадбанку.  Ви також можете самостійно проводити розрахунки.


Як я можу самостійно проводити розрахунки, якщо я не маю мобільного телефону ?

Ви можете отримати в органі соціального захисту населення розрахунок розміру пільги. Якщо тарифи на ЖКП не змінюються, то щомісячний розмір пільги протягом опалювального періоду буде однаковим.
Тобто, знаючи розмір своєї пільги і пріоритетний принцип оплати Ощадбанка (див. запитання №4), ви можете самостійно вирахувати, скільки і якому надавачу послуг маєте заплатити.


Я чув, що новий механізм дозволяє заощадити частину коштів і залишити їх собі. Як це можливо ?

Це залежить від того, у якій формі ви отримуєте виплату пільги: у готівковій чи безготівковій формі. Якщо у готівковій – після повного розрахунку з надавачами послуг ви можете залишити зекономлену готівку собі.

Якщо у безготівковій – всі зекономлені кошти ви можете отримати лише після завершення опалювального періоду (орієнтовно з червня). СМС про суму зекономлених коштів вам надішле Ощадбанк. Якщо ви маєте рахунок в Ощадбанку, то ці кошти автоматично будуть зараховані на нього. Якщо ви не маєте рахунку – то ви можете його відкрити з червня по грудень поточного року і на нього будуть зараховані ці гроші.


Як отримувати кошти пільговикам, котрі не мають відкритого рахунку в Ощадбанку ?

Якщо ви маєте на увазі відсутність банківського рахунку в будь-якому з уповноважених банків, у такому випадку ви будете отримувати безготівкову виплату пільги через Ощадбанк. Орган соцзахисту самостійно надасть всю інформацію Ощадбанк, який автоматично створює обліковий запис одержувача пільг, на який нараховуються кошти, та інформує пільговика шляхом надсилання смс-повідомлень.


Якщо я не хочу працювати з Ощадбанком, можна обрати якийсь інший банк ?

Зараз Мінсоцполітики працює з 38 уповноваженими банками. Для готівкової форми виплати пільговик може обрати будь-який з них, а також доставку пільги через Укрпошту.  Щоб отримати відповідний сервіс потрібно подати заяву до органу соцзахисту (зазначивши всі банківські реквізити). Таку заяву можна подавати двічі на рік: до 15 жовтня (на опалювальний період) та до 15 травня (на неопалювальний).

Для безготівкової форми виплат Ощадбанк є єдиним варіантом на сьогодні.


Чи можна у разі смерті пільговика виплатити кошти за останній місяць життя безготівково ?

Не можна. Перехід з готівкової форми надання пільг на безготівкову здійснюється лише за заявою пільговика.


Якщо я оплатив комуналку, не дочекавшись СМС від Ощадбанку ?

Якщо мова йде про безготівкову форму монетизації, то всі зекономлені вами кошти ви зможете отримати влітку. Якщо виникне ситуація, коли ви сплатили рахунки, не дочекавшись СМС від Ощадбанку, то на рахунках виникне переплата, яка буде відображена надавачем послуг у квитанціях наступних періодів.


Що робити пільговикам, які не подали заяву на “готівкову” монетизацію, а правління ОСББ не хоче підписувати угоду з Ощадбанком ?

Відповідно до норм законодавства, якщо правління ОСББ не уклало договору з АТ “Ощадбанк” для перерахування сум пільг, воно не має права до 1 червня вимагати оплати послуг від пільговиків за відповідні неопалювальний та опалювальний періоди.

АТ “Ощадбанк” може здійснювати переказ коштів на рахунки правління ОСББ (крім виплат на управління багатоквартирним будинком) на підставі договору. Типову форму договору визначає АТ “Ощадбанк” за погодженням з Мінсоцполітики.

Тобто пільговику, якщо мова йде про безготівкову форму, потрібно дочекатися літа і, отримавши залишок коштів, розрахуватися з надавачем послуг. Виплати на управління багатоквартирним будинком пільговик має сплачувати самостійно кожного місяця. А кошти, які передбачені на сплату цієї послуги перерозподіляються між іншими надавачами послуг за пріоритетним принципом.

На засіданні виконкому міської ради затверджено Порядок виплати грошової компенсації за земельні ділянки для індивідуального житлового будівництва особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та які зареєстровані. На засіданні виконкому міської ради затверджено Порядок виплати грошової компенсації за земельні ділянки для індивідуального житлового будівництва особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та які зареєстровані.

Задайте питання


[contact-form-7 404 "Не знайдено"]