Від 12 березня в Україні введено карантин, всі учні та вихованці дитячих садочків знаходяться вдома. Але карантин – це не канікули, тому навчальний процес у школах Краматорська триває, навчання школярів відбувається із застосуванням елементів дистанційної освіти.
Як це організовано у місті,що слід очікувати школярам та їх батькам у найближчий час, та як будуть працювати заклади освіти влітку, що робити учням випускних класів, розповідає начальник управління освіти Краматорської міської ради Марина Валеріївна Мозольова.
В Краматорську карантин через коронавірус – це не перший карантин, з яким стикаються школи міста, Управління освіти має певний досвід в організації дистанційної роботи з учнями. Але мати досвід і мати змогу, не значить якісно це впровадити. Дистанційне навчання відбувається в усіх школах, але, на думку Марини Мозольової, не кожен досвід позитивний. Зараз управління освіти узагальнює, вивчає та аналізує організацію дистанційного навчання всіма вчителями міста. На наступному тижні заплановано провести методичну онлайн-конференцію, на якій буде надано методичні рекомендації та запропоновано вчителям дотримуватися єдиного стандарту з організації дистанційної освіти.
Що маємо
В 2015 році за допомогою інституту післядипломної освіти в Україні було запроваджено платформу дистанційної освіти E-school (http://eschool.dn.ua). Вчителями краматорської восьмої школи, вчителями школи зі Слов’янська і однієї школи з Маріуполя, було проведено велику роботу по наповненню навчальним контентом цієї платформи. На сьогодні для будь якого класу, починаючи з першого і завершуючи одинадцятим, є повний навчальний контент, яким можна користуватись.
Економіко-гуманітарний ліцей №8 імені Василя Стуса Краматорської міської ради є опорною школою і впроваджує дистанційне навчання для учнів, які знаходяться на тимчасово не підконтрольній території. Кількість таких учнів що обслуговується восьмою школою щороку зростає. В цьому році їх понад 500.
Сайт школи – http://kramsch8.ho.ua/dist.html
Дистанційна освіта багато чим відрізняється від звичайної. Вчителі при впровадженні дистанційної освіти вимушені вкладати значно більше сил та часу під час підготовки до проведення уроку, аніж при традиційній формі навчання. Багато часу треба використати для того щоб зняти відео, як провести цей урок, або відшукати вже готові якісь презентації, підготувати тести для зворотного зв’язку, щоб зрозуміти що учні засвоїли.
В перший же день карантину восьма школа відкрила гостьовий доступ до своїх навчальних засобів. І будь-який учень міг скористатися ними самостійно. Будь-який вчитель міг підключитися і організувати роботу своїх учнів за допомогою цього навчального контенту, а не створювати свій.
«Система освіти міста в чомусь була готова до дистанційного навчання, вчителі знали, що і як необхідно робити з учнями в карантинний період. Але перший же тиждень показав, що не все так як нам хочеться і так, як нам вбачається», – каже Марина Мозольова.
Вчителі продовжували працювати, як і раніше, особливо початкова школа – скидали в Вайбер-чати завдання для дітей. Це говорить про те, що вчителі не використовували таку можливість, як дистанційна освіта, і розуміли її як навантаження на батьків, бо сама дитина не здатна самостійно розібратися та виконати таке завдання.
Як буде
Тобто навіть такі елементарні речі, як робота з батьками, на думку начальника управління освіти Марини Мозольової, не завжди була реалізована найкращим чином.
Але зараз вчителі вже опанували і методику проведення конференцій онлайн, і методику проведення дистанційного навчання за допомогою різних платформ. Але в той же самий час виникла ще одна проблема.
Управління освіти постійно спілкується з батьками, батьки телефонують в управління для того щоб скаржиться на щось, діляться своїми враженнями. Наприклад, один й той самий вчитель четвертого класу початкової школи видає дітям завдання одночасно використовуючи різні платформи. І коли батьки учня опановують кожну з них, то навіть для батьків це квест, не те що для дитини.
Під час запланованої методичної онлайн-наради с керівниками шкіл міста буде проведено обговорення та введено обмеження різноманітності певного навчального контенту.
Є також проблема отримання зворотного зв’язку. Після того, як вчитель в тій чи іншій формі викладає в онлайн навчальний матеріал, дитині надаються на самостійне опрацювання тестові завдання. Завжди є побоювання того, що дитина не сама виконала це завдання, а за допомогою батьків або друзів, або ще когось.Це неможливо перевірити оскільки все відбувається на віддаленому доступі, але і в цьому разі є напрацьовані методики.
«Кращі вчителі вже досягають гарних результатів. В них вже все відпрацьовано. Відпрацьовано зворотній зв’язок, відпрацьований зв’язок с батьками, зв’язок з учнями. Але, я ж кажу не приховуючи правди, що далеко не у всіх вчителів так. Нам ще працювати і працювати над цим.
Також важливий момент, це необхідність підтримати дітей. В першу чергу випускників, які не мають змоги сьогодні повноцінно навчатися. Перед якими буде суттєве випробування у вигляді зовнішнього незалежного оцінювання, до якого вони на сьогодні мають самі підготуватися.
Є рекомендації Міністерства освіти, ми надали їх школам. Є рекомендації департаменту освіти і науки ДонОДА, щодо заохочення, підтримки не тільки випускників, а й усіх учнів, щоби діти не постраждали. В якому сенсі? Щоб нікому не занизили оцінку. Нехай вона буде трошки вища, ніж на та на яку заслуговує дитина, але дитина буде мати підтримку», – каже Марина Мозольова.
Що буде після карантину
Незалежно від того, коли скінчиться карантин, в місті вже розроблені відповідні рекомендації щодо того як вибудовувати навчальний процес в цій ситуації. Найголовніша думка яку закладено в ці рекомендації – вчитель після закінчення карантину повинен здійснити моніторинг курсу, що був опанований дистанційно, та,за потреби, повернутися з учнями до вивчення окремих тем й попрацювати з ними за звичайними методиками над закріпленням вивченого матеріалу.
Після затяжного карантину у деяких учнів можуть бути великі прогалини в знаннях. Кожен вчитель знає, що головне в кожній темі і спроможний зробити так, щоб надолуження цього навчального матеріалу було відпрацьовано якнайкраще.
Підтримка учнів випускних класів, це окреме питання. На сьогодні є проблема – не всі вчителі йдуть на зустріч учням, працюючи в дистанційному форматі. Деякі вчителі викладали завдання, навіть не провівши з учнями відповідної підготовчої роботи, або викладали посилання на якісь інтернет-ресурси, де учень повинен був самостійно передивитись матеріал, опанувати приклади завдань, і після цього учень мав надіслати вчителеві свою роботу.
«Деякі вчителі на сьогодні відмовляються від того щоб приймати і перевіряти роботу учнів, по різному це мотивуючи. Наприклад, учень до карантину не дуже гарно вчився. В нього були невисокі оцінки, наприклад 5-6, а тепер він надає роботи, які зроблені на 11-12. Вчителі припускають, що напевне хтось допомагав дитині під час виконання цієї роботи. А чому не можна? Це ж добре, що хтось допоміг дитині.
Я вважаю, що в цій ситуації треба як найбільше підтримати дітей. Життя своє покаже. Попереду випробування зовнішнім незалежним оцінюванням. Діти переходять в інший клас, і не можна на стільки переоцінити дітей, що їм це завадить. Наша позиція, це – підтримка, підтримка і ще раз підтримка учнів.Тому ця робота у нас запланована і, сподіваюсь, що ми впораємось з цим, нас почують», – каже Марина Мозольова.
В управлінні освіти планують узагальнити кращій досвід та надати вчителям відповідні методичні рекомендації. Наприклад, для начальної ланки це не більше однієї-двох платформ, бо важко і батькам, що прийшли з роботи та беруть участь в навчанні дітей, а тим паче самим дітям, коли доводиться освоювати багато різноманітних платформ.
Які прогнози
На сьогодні затверджено дату закінчення карантину – 24 квітня. Але є безліч коментарів офіційних осіб, в яких йдеться про те, що школярі і студенти, напевне, будуть мати продовження карантину. В управлінні освіти Краматорської міської ради є розуміння того, що у найкращому випадку навчання в школах міста розпочнеться в червні.
Навчальній рік може продовжуватися до першого липня, і тому в червні найбільшу увагу в школах планують приділити випускникам. При цьому управління освіти буде дуже ретельно дивитися на те, які будуть умови в школах для навчання в літні місяці. Є школи в яких майже всі класи розташовані на південній стороні, там дуже жарко. В класах відсутні кондиціонери, в багатьох немає жалюзі.
Деякі уроки можна проводити і на свіжому повітрі, але це теж буде залежати від погоди, та чи є тінь, де сховатися дітям. Тому найбільшу увагу в управлінні освіти планують приділяти випускникам, організації роботи саме з ними.
Можливо, що навчальний рік буде завершено достроково, в управлінні освіти також цього не виключають. В цьому випадку в управлінні думають над тим як в місті організувати перебування дітей під час канікул. Є розуміння, що в цьому році сезон відпусток буде складним, традиційні місця масового відпочинку навряд чи будуть працювати, і діти залишаться в Краматорську. Тому в управлінні передбачають можливість відкриття в місті при школах таборів. Вірогідно, шкільні табори будуть працювати в липні, а для малюків можливо і в червні.
«Ми маємо підтримати дітей влітку. Ми плануємо забезпечити їм відпочинок, харчування та догляд. Батьки будуть на роботі, а діти, особливо початкових класів, де їм перебувати? Ми вже аналізуємо минулі роки. Раніше в нас батьки, як правило, забирали дітей з садочків в травні – на свята, на відпочинок, а потім до школи. Зараз діти ходять в садочок до 1 вересня, бо їх нема куди подіти. Зараз і дідусі і бабусі працюють. Так само і в період відпусток в літній період. Якщо раніше ми трошки економили, зводили групи – наповнення дитячих садочків було десь 30%, то сьогодні наповнення влітку зазвичай складає 70%-80%. Ми розуміємо, що це каже про те, що діти залишаються в місті. Ми бачимо своє завдання в організації оздоровлення дітей», – каже Марина Мозольова.