
Питаннями дотримання мовного законодавства в Україні опікується спеціально створена інституція — Уповноважений із захисту державної мови. Саме до нього слід звертатися у першу чергу в разі порушення ваших мовних прав чи фіксації фактів недотримання Закону.
Найзручніший спосіб подати звернення до уповноваженого — заповнити електронну форму за посиланням:
👉 https://mova-ombudsman.gov.ua/povidomiti-pro-porushennya (дотримуючись рекомендацій, наведених на сайті).
Як правильно оформити скаргу?
Скарга повинна відповідати вимогам статті 55 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». У ній необхідно:
– зазначити прізвище, ім’я, по батькові, адресу проживання;
– підписати скаргу та вказати дату (для електронної скарги підпис не потрібен, натомість необхідно зазначити електронну пошту, на яку може бути надіслана відповідь);
– чітко викласти суть скарги.
Для ефективного розгляду скарги бажано також:
– вказати осіб чи організації, дії або бездіяльність яких оскаржуються (назва, код ЄДРПОУ — для юридичних осіб; ПІБ та ІПН — для фізичних осіб-підприємців);
– за наявності — зазначити посадових осіб чи працівників, причетних до порушення;
– вказати дату, час, місце події;
– додати фото-, відео-, аудіозаписи або інші докази, які підтверджують факт правопорушення.
Альтернатива скарзі
У багатьох випадках достатньо безпосередньо звернутися до відповідних посадових осіб підприємства або організації — особисто, телефоном, електронною поштою чи через офіційні онлайн-форми.
Випадки, коли скаргу можуть не розглядати
Уповноважений залишає скаргу без розгляду та повертає її заявнику, якщо:
– порушення, описане в скарзі, не підпадає під дію закону;
– скарга стосується публічних виступів посадових осіб, що регулюються іншими нормами;
– описані у скарзі факти вже були розглянуті, і за ними ухвалене рішення;
– скарга не містить обґрунтування порушення;
– обставини, викладені в скарзі, вже розглядаються в суді.