Інформація про порядок звернення за подовження призначення допомоги на дітей одинокій матері та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги»


Урядом відповідно до Закону України від 2 червня 2020 року № 646-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення соціальних гарантій для окремих категорій осіб» 22 липня 2020 року прийнято постанову Кабінету Міністрів України № 632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» (далі – постанова № 632).

У зв’язку з цим Міністерство соціальної політики інформує щодо питань реалізації постанови Кабінету Міністрів України №632 від 22липня 2020 року «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» (далі – Постанова № 632).

Відповідно до пункту 2 Постанови№ 632 встановлено, що з 1 липня 2020року призначення і виплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та допомоги на дітей одиноким матерям особам, у яких закінчився строк таких виплат у березні — червні 2020 р., здійснюється лише після подання нової заяви з необхідними документами та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Таким чином, отримувачем державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та допомоги на дітей одиноким матерям подаються дві заяви з необхідними документами:

заява та необхідні документи для проведення перерахунку виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та допомоги на дітей одиноким матерям, за нормами, які діяли до 1 липня 2020 року (у тих випадках, коли виплату було продовжено в межах березня – червня 2020 року без особистого звернення особи із заявою та необхідними документами);

заява та необхідні документи для проведення призначення зазначених видів допомоги, за нормами, які діють з 1 липня 2020 року.

Постановою № 632:

  1. затверджено Порядок обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, яким встановлено єдиний порядок обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї (домогосподарств) для всіх видів соціальної допомоги та житлових субсидій, які надаються залежно від доходу сім’ї.

Для реалізації такого підходу запроваджується обмін інформацією з ДПС, Пенсійним фондом України та скасовується необхідність надання додаткових довідок про доходи від заявників. Крім того, при розрахунку доходу включатиметься розмір «чистої» заробітної плати (сума доходу без податку на доходи фізичних осіб).

Звертаємо увагу, що:

 – відтепер при зверненні за призначенням допомоги малозабезпеченим сім’ям факт звернення за аліментами, за умови перебування заявника у шлюбі з відповідачем (чоловіком – батьком дитини), не дає підстав не враховувати чоловіка (дружину) – платника аліментів до складу малозабезпеченої сім’ї;

 – розмір житлової субсидії та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива та скрапленого газу і не враховується до середньомісячного сукупного доходу під час призначення житлової субсидії для інших видів державних виплат – враховується.

Також вищезазначеним Порядком чітко визначено види доходу, які враховуються (не враховуються) у сукупному доході сімей.

Зокрема, до середньомісячного сукупного доходу не включаються такі соціальні виплати:

частина допомоги при народженні дитини, виплата якої проводиться одноразово;

частина допомоги при усиновленні дитини, виплата якої проводиться одноразово;

одноразова винагорода жінкам, яким присвоєно почесне звання України «Мати-героїня»;

державна соціальна допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях;

допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;

щомісячна адресна допомога внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг;

компенсація послуги “муніципальна няня”, що виплачується отримувачу такої послуги;

державна соціальна допомога, яка виплачується з надбавкою на догляд за дитиною з інвалідністю підгрупи А.

державна соціальна допомога, для призначення якої обчислюється сукупний дохід.

суми сплачених особою аліментів (за умови документального підтвердження фактичної сплати);

суми отриманих аліментів;

спеціальна бюджетна дотація за вирощування молодняка великої рогатої худоби, який народився в господарствах фізичних осіб;

доходи від розміщення депозитів;

оплата праці членів виборчих комісій, а також осіб, яких залучають до роботи у цих комісіях, у тому числі в день голосування, дні встановлення підсумків голосування та результатів виборів;

допомога громадських та благодійних організацій;

допомога на поховання;

матеріальна допомога дитячим будинкам сімейного типу, прийомним сім’ям, а також сім’ям, у яких проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування, яка виплачується за рахунок коштів місцевих бюджетів;

допомога, компенсація, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, є одноразовою та отримана протягом одного календарного року;

вартість безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок, технічних та інших засобів реабілітації, в тому числі грошова компенсація вартості самостійно придбаних технічних засобів реабілітації, вартість отриманих дитячих новорічних подарунків;

суми, які виплачуються в порядку відшкодування шкоди, завданої здоров’ю працівника під час виконання ним своїх трудових обов’язків;

одноразова натуральна допомога “пакунок малюка”;

допомога, отримана в межах реалізації соціальної благодійної програми з відновлення добробуту мешканців і розвитку територіальних громад Донецької та Луганської областей.

Для працездатних осіб, які тривалий час не отримували доходи, встановлюється диференційована величина «умовного доходу» при розрахунку середньомісячного сукупного доходу.

1)затверджено нову редакцію Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, яким посилюється адресність надання державної соціальної допомоги. Основним принципом надання допомоги малозабезпеченим сім’ям визначено об’єктивність причин отримання низьких доходів або їх відсутності у непрацюючих працездатних членів. При цьому в програмі допомоги малозабезпеченим сім’ям залишаються особи, які здійснюють догляд за дітьми до досягнення ними трирічного (шестирічного) віку та хворими дітьми, яким не встановлено інвалідність; за особою з інвалідністю І чи ІІ групи, за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, особи, які надають соціальні послуги з догляду, багатодітні сім’ї або одинокі матері за певних умов;

3)передбачається впровадження мотиваційних заходів для тих одержувачів державної соціальної допомоги, які працевлаштувалися у період отримання допомоги. У разі працевлаштування таких осіб при черговому призначенні допомоги до сукупного доходу враховуватиметься лише 50 % отриманого доходу, що створить умови поступового переходу від отримання допомоги до самозабезпечення;

4)запроваджуються однакові адресні підходи при наданні державної допомоги малозабезпеченим сім’ям та допомоги на дітей одиноким матерям;

5)удосконалено порядки надання окремих видів державної допомоги, зокрема тимчасової державної допомоги на дітей, батьки яких ухиляються від сплати аліментів та допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях шляхом:

визначення права на призначення тимчасової допомоги на підставі відомостей з Єдиного реєстру боржників про одного з батьків, який ухиляється від сплати аліментів.

поновлення виплати допомоги багатодітним сім’ям на період канікул.

Постановою № 632 також встановлено, що перерахунок допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, яка виплачувалася в січні — червні 2020 р., проводиться з 1 січня 2020 р. у розмірі, що становить 2,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, на дітей з інвалідністю, над якими встановлено опіку чи піклування, — 3,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям та допомога на дітей одиноким матерям особам, які звернулися за її призначенням у липні-серпні 2020 року призначається і виплачується починаючи з липня 2020 року за умови встановлення права на допомогу.

Для визначення права на призначення допомоги на дітей одиноким матерям впроваджуються обмеження, тобто допомога не призначається:

 -1) у складі сім’ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною формою здобуття освіти, не зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи.

Допомога на дітей одиноким матерям у зазначеному випадку призначається, якщо особи протягом періоду, за який враховуються доходи:

сплатили або за них сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців; надавали послуги з догляду відповідно до законодавства;

У випадку, коли доходи відсутні на один шестимісячний період допомога одинокій матері може бути призначена, якщо сім’я є багатодітною і звернулася за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям у липні – грудні 2020 року.

2) протягом 12 місяців перед зверненням здійснена купівля на суму понад 50 тис.грн.;

3) у власності є друга квартира;

4) у власності є більше ніж один автомобіль.

Допомога на дітей одинокій матері надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Попередні шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям (далі ― період, за який враховується дохід).

У зв’язку з впровадженням нового механізму у призначенні допомоги на дитину одинокій матері, якщо у складі сім’ї є непрацюючі працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, і протягом цього періоду зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні менше трьох місяців або які (за яких) не сплатили (не сплачено) мінімального розміру єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, допомога на дітей одиноким матерям призначається не більше ніж на два шестимісячних періоди, якщо:

– у складі сім’ї є особа з інвалідністю, яка згідно з висновком лікарсько-консультаційної комісії потребує постійного стороннього догляду;

– відсутність будь-яких джерел для існування пов’язана з тривалою хворобою одного та/або кількох членів сім’ї.

Допомога на дітей одиноким матерям за таких умов на наступний строк призначається не раніше ніж через шість місяців після завершення виплати такої допомоги.

Тобто умови призначення допомоги стали більш вимогливіші до об’єктивності причини відсутності доходів у працездатних членів сім’ї.

Склад сім’ї для призначення допомоги малозабезпеченим сім’ям та допомоги на дітей одинокій матері визначається згідно декларації наданої заявником. Тому необхідно кожного разу надавати оригінали документів членів сім’ї для перевірки правильності внесення персональних даних членів сім’ї до декларації. Згідно цих даних буде здійснюватися перевірка інформації через офіційні джерела – Державні реєстри.

Заява та декларація вважаються такими, що не подані, у разі внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім’ї (прізвище, ім’я та по батькові, сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи іншого документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

Розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім’ї та середньомісячним сукупним доходом малозабезпеченої сім’ї.

Розмір прожиткового мінімуму для сім’ї залежить від її складу і визначається як сума прожиткових мінімумів, розрахованих і затверджених відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення.

Середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім’ї ― обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім’ї, одержаний ними протягом шести місяців.

Шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (далі ― період, за який враховуються доходи).

Змінено механізм призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, а саме, для усіх категорій дітей підвищено рівень забезпечення прожиткового мінімуму до 130%; скасовано норми щодо підвищення рівня забезпечення прожиткового мінімуму для кожної дитини, яка входить до складу малозабезпеченої сім’ї на 10%, для кожної дитини з інвалідністю та для кожної дитини, яка утримується одинокою та для кожної дитини, в якої один або обоє батьків є особами з  інвалідністю I або II групи, –  на 20%; та виключено доплати на дітей у розмірі 250,00 грн. та 500,00грн. (роз’яснення надані листом Міністерства соціальної політики України від 25.06.2020 №9168/0/2-20/56).

За наданням більш детальної інформації рекомендуємо звертатись за телефоном «гарячої лінії»:

(06264) 3 12 60, 095 5979 103

та на електронну адресу управління:

utszn1426@krm.gov.ua

                                                                    Адміністрація УПСЗН