У зв’язку з наближенням осінньо-зимового періоду актуальним для багатьох громадян стає питання оплати житлово-комунальних послуг.
Головним механізмом забезпечення соціального захисту населення при оплаті житлово-комунальних послуг є програма житлових субсидій, яка діє в Україні вже майже 25 років.
Програма житлових субсидій допомагає громадянам, які не можуть самостійно сплачувати за житлово-комунальні послуги. Розмір державної допомоги залежить від розміру сукупного доходу домогосподарства.
Відповідно до норм Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. №848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» (із змінами) (далі – Положення), житлова субсидія призначається за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску/платежу об’єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком і розміром обов’язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України.
Пунктом 9 Положення передбачено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі-сгруктурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
Для призначення житлової субсидії громадянин подає до органу соціального захисту населення заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами. У разі наявності додаються копія договору про реструктуризацію заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, договір наймання (оренди) житла.
Заява та декларація можуть бути подані органу соціального захисту населення особисто, або надіслані поштою чи в електронній формі через офіційний вєбсайт Міністерства соціальної політики України.
Відповідно до підпункту 5 пункту 14 Положення, житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо структурними підрозділами з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації управителями, об’єднаннями, виконавцями комунальних послуг) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії.
До суми такої заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу не включається заборгованість, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв’язку з приведенням об’єму використаного побутовими споживачами природного газу у відповідність до стандартних умов, а також заборгованість, що виникла у зв’язку з тим, що управитель багатоквартирного будинку, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, виконавець комунальних послуг не уклали поговору з АТ «Ощадбанк» (його установами) для перерахування сум житлових субсидій у грошовій безготівковій формі.
Разом з тим, за наявності заборгованості житлову субсидію може бути призначено на наступний період за рішенням відповідних комісій, утворених районними держадміністраціями, виконавчими органами міських рад, на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства, з урахуванням конкретних обставин, що склалися. Таким чином, найбільш вразливі категорії населення забезпечуються державною підтримкою.
Крім того, існує механізм реструктуризації заборгованості споживачів з оплати житлово-комунальних послуг на підставі укладеного договору з виконавцями цих послуг.
Також постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2020’№ 247 «Про особливості надання житлових субсидій» передбачено на період карантину додаткові заходи щодо соціального захисту осіб, яких звільнено з роботи у зв’язку з карантином (врахування до їхнього доходу під час призначення житлової субсидії розміру допомоги по безробіттю замість заробітної плати, яку вони отримували за попереднім місцем роботи).