На допомогу платникам податків! Податковий календар на 9 серпня 2024 року
Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області нагадує, що 9 серпня, п’ятниця, останній день подання за ІІ квартал 2024 року:
- податкової декларації рентної плати з розрахунком за ІІ квартал 2024року:
- рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів;
- рентної плати за спеціальне використання води;
- рентної плати за користування надрами без рентної плати за користування надрами при видобуванні вуглеводневої сировини.
- податкової декларації екологічного податку;
- податкової декларації збору за місця для паркування транспортних засобів;
- податкової декларації туристичного збору;
- податкової декларації платника єдиного податку третьої групи – юридичними особами за півріччя 2024 року;
- податкової декларації з податку на прибуток підприємств за півріччя 2024 року платниками, у яких базовий звітний (податковий) період дорівнює календарному кварталу;
- розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку, за півріччя 2024 року для державних унітарних підприємств та їх об’єднань;
- податкової декларації з податку на прибуток підприємств за угодою про розподіл продукції за IІ квартал 2024 року;
- спрощеної податкової декларації з податку на додану вартість за ІІ квартал 2024 року, яка подається особою-нерезидентом, зареєстрованою як платник податку на додану вартість відповідно до пункту 2081.2 статті 2081 розділу V Податкового кодексу України;
- податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу) за формою 4 ДФ за ІІ квартал 2024 року;
- податкової декларації платника єдиного податку для платників ІІІ групи за півріччя 2024 року.
Особливості справляння єдиного внеску
Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області інформує, що відносини у сфері державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) регулюються виключно Законом України від 08.07.2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464), яким визначені правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
Єдиний внесок – це консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов’язкового державного соціального страхування в обов’язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов’язкового державного соціального страхування (пункт 2 частини першої статті 1 Закону № 2464).
Мінімальний страховий внесок – сума єдиного внеску, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця (пункт 5 частини першої статті 1 Закон № 2464).
Частиною першою статті 4 Закону 2464 визначено коло платників єдиного внеску, зокрема визначено:
- відповідно до пункту 4 частини першої статті 4 цього Закону платниками єдиного внеску є фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування;
- особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності є платниками єдиного внеску (пункт 5 частини першої статті 4 Закону № 2464);
- платниками єдиного внеску є члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах (пункт 5¹ частини першої статті 4 Закону №2464).
Пунктом 9¹⁹ розділу VIII «Прикінцевих та перехідних положень» Закону №2464 визначено, що тимчасово, з 01 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом дванадцяти місяців після припинення або скасування воєнного стану, особи, зазначені у пунктах 4, 5 та 51 частини першої статті 4 цього Закону, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе та не подавати розрахунок єдиного внеску у складі податкової декларації за період, в якому відповідно до абзацу першого пункту 9¹⁹ розділу VIII «Прикінцевих та перехідних положень» Закону № 2464 єдиний внесок не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався.
Проте до платників єдиного внеску, зазначених в пунктах 4,5 та 5¹ частини першої статті 4 Закону № 2464, які обчислять і нарахують єдиний внесок та подадуть до контролюючого органу звітність, що містить інформацію щодо сум нарахованого єдиного внеску, та при цьому не сплатять самостійно визначені зобов’язання, контролюючим органом будуть застосовуватися заходи впливу та стягнення визначені частиною одинадцятою статті 25 Закону № 2464.
Слід зазначити, що у разі нарахування і сплати єдиного внеску вищезазначеними платниками у розмірі менше, ніж встановлений законодавством розмір, тобто менше мінімального страхового внеску до таких платників відповідно контролюючим органом будуть застосовуватися, також, заходи впливу визначені частиною одинадцятою статті 25 Закону № 2464.
Надана законодавством можливість не сплачувати єдиний внесок у період дії воєнного стану є лише правом платника, а не звільненням його від нарахування внеску.
У разі прийняття зазначеною категорією платників рішення про несплату єдиного внеску, страховий стаж, зокрема для призначення пенсії (отримання соціальних виплат), нарахований не буде.
Податковою службою Донеччини у липні 2024 року надано понад 5,3 тис. адмінпослуг
Однією з основних функцій податкової служби є сервісне обслуговування платників податків та надання адміністративних послуг.
У липні 2024 року до податкових органів Донеччини за отриманням адміністративних послуг звернулось 5,3 тис. платників податків. Всього суб’єктам звернень надано 5,1 тис. адмінпослуг, з них в електронному вигляді 2,3 тис. або 43,5% від наданих послуг. Відмовлено у наданні адміністративних послуг 196 заявникам у зв’язку з недотриманням вимог щодо їх надання. Всього з початку 2024 року суб’єктам звернень надано 37,4 тис. адмінпослуг.
Однією із найбільш запитуваних серед 81 адмінпослуги, які надає податкова служба Донеччини, стала, зокрема, видача картки платника податків, внесення до паспорта громадянина України (у формі книжечки) даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків. Протягом липня 2024 року їх отримали 2,3 тис. фізосіб.
Не втрачають свою популярність і такі адмінпослуги, як реєстрація платника єдиного податку – протягом вказаного періоду було зареєстровано 421 платника єдиного податку, надано 801 витяг з реєстру платників єдиного податку та 16 витягів з реєстру неприбуткових установ та організацій.
У липні поточного року було видано 245 відомостей про джерела і суми нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору.
Також зареєстровано 203 програмних реєстраторів розрахункових операцій, 60 реєстраторів розрахункових операцій, 93 книги обліку розрахункових операцій та 12 розрахункових книжок.
Платникам податків видано 134 ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, анульовано 7 ліцензій.
Крім того, як і раніше, для платників податків також актуально отримання довідки про відсутність заборгованості з платежів, що контролюються податковими органами. Таких довідок з початку звітного місяця було видано 165.
Ознайомитись з інформацією про порядок надання адміністративних послуг, наявність сполучення громадського транспорту, під’їзні шляхи, а також отримати бланки заяв на адміністративні послуги можна на субсайті Головного управління ДПС у Донецькій області за наступним посиланням https://dn.tax.gov.ua/diialnist/mistsya-nadannya-administrativnih-poslu/.
До уваги сільгоспвиробників Донеччини!
Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області акцентує увагу платників щодо особливостей оподаткування ПДВ товарів, знищених (втрачених) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного та надзвичайного стану.
Пунктом 189.9 статті 189 розділу V Податкового кодексу України (далі – ПКУ) визначено база оподаткування ПДВ у разі ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника податку (крім випадків ліквідації у зв’язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили та інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням).
В Узагальнюючій податковій консультації від 03.08.2018 № 673 наведено що може бути документальним підтвердженням:
сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору);
акт, який засвідчує факт пожежі, складений відповідно до положень Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030, що підписується комісією, до складу якої входить не менш як три особи, у тому числі представник територіального органу ДСНС України, представник адміністрації (власник) об’єкта, потерпілий;
дані (витяг) з відповідного реєстру про припинення права власності на основні засоби у разі їх повного знищення згідно з порядком, визначеним статтею 349 Цивільного кодексу України;
витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий в порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, в разі викрадення основних засобів;
інші документи, що відповідно до законодавства підтверджують факт знищення, зруйнування, викрадення основних виробничих або невиробничих засобів.
Пунктом 32і підрозділу 2 розділу XX ПКУ, зокрема, визначено, що тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником ПДВ в неоподатковуваних ПДВ операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари, придбані в оподатковуваних ПДВ операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану.
До наведених у пункті 32і підрозділу 2 розділу XX ПКУ операцій норми пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ не застосовуються.
Отже, платник ПДВ податкові зобов’язання з ПДВ (в тому числі відповідно до норм пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ) не нараховує у разі списання товарів, які класифікуються як основні засоби, у зв’язку з їх розібранням або перетворенням у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, якщо факт їх знищення або зруйнування документально підтверджується відповідно до законодавства. Незалежно від форми складання документа на списання основних засобів такий документ має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення основних засобів в інший спосіб, внаслідок чого основний засіб не може використовуватися за первісним призначенням.
Крім цього, якщо товари, які класифікуються як запаси (добриво, засоби захисту рослин, паливно-мастильні матеріали, насіння для посіву тощо), у тому числі готова продукція, придбавалися (виготовлялися) платником ПДВ для цілей використання в оподатковуваних ПДВ операціях, але були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану, то згідно з нормами, визначеними пунктом 32і підрозділу 2 розділу XX ПКУ, такі товари не вважаються використаними платником в неоподатковуваних ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю, та, відповідно, обов’язку щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ та складання і реєстрації в ЄРПН зведеної податкової накладної за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ, у платника не виникає.
При цьому, як і у випадку з основними засобами, підтвердження псування або знищення таких товарів платника внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану повинно здійснюватися на підставі відповідних первинних документів та за наявності сертифіката Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору), отриманого відповідно до Закону №671.
Водночас на придбані з ПДВ послуги норми, визначені пунктом 32і підрозділу 2 розділу XX ПКУ, не поширюються.