Дайджест податкових новин за 6 серпня


Податкова служба Донеччини на зв’язку

Інформаційна підтримка платників податків є необхідним елементом ефективної та прозорої податкової системи, що сприяє відродженню та розвитку країни. Створення зручних каналів зв’язку, таких як гаряча лінія, електронна пошта, чат-підтримка тощо, дозволяє платникам легко звертатися за допомогою та отримувати відповіді на свої запитання. Тому податкова служба Донеччини продовжує надавати інформаційну підтримку платників з питань адміністрування та сплати податків.

Так, за 7 місяців поточного року податківцями Головного управління ДПС у Донецькій області надано відповіді на 34 тис. звернень (в т.ч. у липні – 3,9 тис. звернень) фізичних та юридичних осіб у телефонному режимі, крім того, у мессенджері Фейсбук на сторінці ГУ ДПС у Донецькій області було надано відповіді на 32 звернення (в т.ч. у липні – на 2 звернення).  Загалом, один із ключових аспектів інформаційної підтримки – це забезпечення доступності інформації. Нагадуємо, на офіційному сайті податкової служби Донеччини https://dn.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/ та на офіційній сторінці у соціальній мережі Фейсбук https://www.facebook.com/tax.donetsk/ можна дізнатися про велику кількість актуальних роз’яснень, знайти зручну і корисну інфографіку, ознайомитися із податковими нововведеннями та змінами в законодавстві, не прогавити  граничні терміни надання податкових звітів і сплати податків та зборів.  Завжди раді бути вам корисними!


Платникам податків щодо надміру сплачених грошових зобов’язань

Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області інформує, що відповідно до п.п.14.1.115 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) надміру сплачені грошові зобов`язання – суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Помилково сплачені грошові зобов`язання – це суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету та/або на єдиний рахунок від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб`єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов`язань, та у випадках, передбачених ст.351 «Єдиний рахунок» ПКУ (п.п.14.1.182 п.14.1 ст.14 ПКУ).

Положення п.351.8 ст.35 ПКУ не позбавляють платника податків права на повернення помилково та/або надміру cплачених грошових зобов`язань і пені у порядку, визначеному ст.43 ПКУ.

Обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені (п.43.3 ст.43 ПКУ).

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені ( далі – Заява) у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів:

  • на рахунок платника податків у банку;
  • на єдиний рахунок ( у разі його використання);
  • на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету;
  • повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Платником податків, який включений до реєстру платників, які використовують єдиний рахунок, відповідно до абзацу другого п.1 розд. ІІ Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 N 60 ( із змінами), Заява подається до територіального органу ДПС за основним місцем обліку такого платника виключно в електронній формі через сервіс «Електронний кабінет», функціонує відповідно до ст.421 ПКУ, з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації в інформаційно-комунікаційних системах,електронних довірчих послуг та електронного документообігу (ідентифікатор форми J/F13020).

Отже, платник податків (включений до реєстру платників, які використовують єдиний рахунок) в Заяві за ідентифікатором форми J/F13020 може зазначити один з таких напрямів перерахування:

  • на єдиний рахунок;
  • на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг.

Про особливості отримання ППР на плату за землю фізособі, адреса місця проживання(реєстрації) якої є територія активних бойових дій або ТОТ

Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області інформує, що відповідно до абзаців другого і третього п. 45.1 ст. 45 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) податковою адресою платника податків – фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі.

Платник податків – фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (абзац десятий п. 286.1 ст. 286 ПКУ).

Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, до 01 липня поточного року податкове повідомлення-рішення (далі – ППР) про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному ст. 58 ПКУ, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку (абзац перший п. 286.5 ст. 286 ПКУ).

Документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному п. 42.4 ст. 42 ПКУ, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику) (п. 42.2 ст. 42 ПКУ).

Абзацами першим – шостим п. 42.4 ст. 42 ПКУ встановлено, що платники податків, які, зокрема, пройшли електронну ідентифікацію онлайн в Електронному кабінеті, можуть здійснювати листування з контролюючими органами засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України від 22 травня 2003 року № 851-ІV «Про електронні документи та електронний документообіг» (далі – Закон № 851) та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (далі – Закон № 2155).

Листування контролюючих органів з платниками податків, зазначеними в абзаці першому п. 42.4 ст. 42 ПКУ, які, зокрема, подали заяву про бажання отримувати документи через Електронний кабінет, здійснюється засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог Законів № 851 та № 2155 шляхом надіслання документа в Електронний кабінет з одночасним надісланням платнику податків на його електронну адресу (адреси) інформації про вид документа, дату та час його надіслання в Електронний кабінет.

Документ, надісланий контролюючим органом в Електронний кабінет, вважається врученим, зокрема, платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог Законів № 851 та № 2155 та є доступним в Електронному кабінеті.

Датою вручення платнику податків або фінансовому агенту документа є дата, зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з Електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки документа, зокрема, платнику податків. У разі якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа, зокрема, платнику податків вважається наступний робочий день. Якщо доставка відбулася у вихідний чи святковий день, датою вручення документа, зокрема, платнику податків вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.

У разі неотримання контролюючим органом квитанції про доставку документа в Електронний кабінет протягом двох робочих днів з дня його надіслання такий документ у паперовій формі на третій робочий день з дня відправлення з Електронного кабінету надсилається за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою), зокрема, платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручається платнику податків (його представнику).

При цьому строк доставки документа в Електронний кабінет, визначений абзацом п’ятим п. 42.4 ст. 42 ПКУ, не зараховується до строку надіслання документів, визначеного ПКУ.

Форма заяви про бажання отримувати документ через Електронний кабінет затверджена наказом Міністерства фінансів України від 14.07.2017 № 637 «Про затвердження Порядку функціонування Електронного кабінету». Отже, фізичним особам, адреси місця проживання (реєстрації) яких є територія активних бойових дій або тимчасово окупована російською федерацією територія, а земельні ділянки знаходяться на підконтрольній території України, для отримання ППР про сплату плати за землю необхідно подати заяву про бажання отримувати документ через Електронний кабінет. При цьому ППР будуть надсилатися контролюючими органами в Електронний кабінет з одночасним надісланням фізичним особам на їх електронні адреси інформації про вид документа, дату та час його надіслання в Електронний кабінет.


Щодо зміни термінів проведення перевірок сум ПДВ, заявлених до бюджетного відшкодування, з 1 липня 2024 року

Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області інформує, що відповідно до Закону України від 23.02.2024 № 3603-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» з 1 липня 2024 року відповідно до статті 200 Податкового кодексу України встановлено нові терміни перевірок декларацій з податку на додану вартість з заявленими сумами до бюджетного відшкодування:

камеральні перевірки – 20 днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку – за днем її фактичного подання;

документальні перевірки – 40 днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку – за днем її фактичного подання. Відповідні зміни до п. 200.10 та п. 200.11 ст. 200 Податкового кодексу України набули чинності з 1 липня 2024 року.

Корисні посилання:

ГУ ДПС у Донецькій області