Чи визнаються контрольованими операції з безоплатної передачі товарів (робіт, послуг) резиденту/нерезиденту від нерезидента/резидента?
Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області нагадує, що серед пріоритетних заходів Національної стратегії доходів до 2030 року є удосконалення системи оподаткування в Україні за напрямом трансфертного ціноутворення. В рамках інформаційної кампанії щодо впровадження реформ та управління змінами продовжуємо публікації роз’яснювальних матеріалів з цього питання.
Відповідно до п.п. 14.1.13 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) безоплатно надані товари, роботи, послуги це:
а) товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів;
б) роботи (послуги), що виконуються (надаються) без висування вимоги щодо компенсації їх вартості;
в) товари, передані юридичній чи фізичній особі на відповідальне зберігання і використані нею.
Підпунктом 14.1.202 п. 14.1 ст. 14 ПКУ визначено, що продаж (реалізація) товарів – будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.
Продаж результатів робіт (послуг) – будь-які операції господарського, цивільно-правового характеру з виконання робіт, надання послуг, надання права на користування або розпоряджання товарами, у тому числі нематеріальними активами та іншими об’єктами власності, що не є товарами, за умови компенсації їх вартості, а також операції з безоплатного надання результатів робіт (послуг) (п.п. 14.1.203 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
Отже, операції з безоплатної передачі товарів, надання робіт (послуг) прирівнюються до продажу таких товарів (робіт, послуг).
Згідно з абзацом першим п. 5 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 № 290 (далі – НП(С)БО 15), дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов’язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.
Дохід відображається в бухгалтерському обліку в сумі справедливої вартості активів, що отримані або підлягають отриманню (абзац перший п. 21 НП(С)БО 15).
Згідно з п. 5 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318 (далі – НП(С)БО 16) витрати відображаються в бухгалтерському обліку одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов’язань.
Витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов’язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені (п. 6 НП(С)БО 16).
Пунктом 7 НП(С)БО 16 встановлено, що витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов’язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.
З урахуванням зазначеного, оскільки операції з безоплатного отримання від нерезидента товарів (робіт, послуг) враховуються у складі доходу резидента, а операції з безоплатного надання товарів (робіт, послуг) нерезиденту – у складі витрат резидента згідно з правилами бухгалтерського обліку та впливають на фінансовий результат до оподаткування, і як наслідок на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств, то такі операції визнаються контрольованими за умови, якщо вони здійснюються з нерезидентами, визначеними у п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ, а також за умови досягнення критеріїв, встановлених п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ.
Щодо особливостей заповнення реквізиту «призначення платежу» платіжних інструкцій на сплату податків, зборів, платежів та єдиного внеску (крім сплати на єдиний рахунок)
Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області нагадує, що Законом України від 30 червня 2021 року № 1591-ІХ «Про платіжні послуги» (далі – Закон № 1591-ІХ) створено умови для переходу української платіжної інфраструктури на міжнародний стандарт обміну платіжними повідомленнями ISO 20022.
Національний банк України з 01 квітня 2023 року впроваджує систему електронних платежів нового покоління СЕП- 4.0, у якій забезпечено можливість цілодобового режиму роботи СЕП 24/7 без зупинення роботи із виконання міжбанківських платіжних операцій.
З метою врегулювання механізму сплати податків, зборів, платежів, єдиного внеску в умовах дії міжнародного стандарту ISO 20022 затверджено наказ Міністерства фінансів України від 22.03.2023 №148 «Про затвердження Порядку заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави, а також у разі їх повернення», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28 березня 2023 року за №528/39584 (набрав чинності з 01 квітня 2023 року).
Цим наказом передбачено, що платники під час сплати податків, зборів, платежів, єдиного внеску з 01 липня 2023 року використовують виключно структурований формат реквізиту «Призначення платежу», який включає заповнення тільки двох обов’язкових полів, а саме «Код виду сплати» та «Додаткова інформація запису» .
Донеччина: з початку року виявлено 28 фінансових злочинів, які завдали державі збитків на 1 млрд гривень
Управлінням запобігання фінансовим операціям, пов’язаним з легалізацією доходів, одержаних злочинним шляхом, ГУ ДПС у Донецькій області за січень – вересень 2024 року складено 32 матеріали з ознаками кримінальних правопорушень, у тому числі:
– за статтею 209 Кримінального кодексу України «Легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом» – 26 матеріалів, по яким сума виявлених легалізованих доходів склала 435,7 млн гривень;
– за ознаками предикатних злочинів «Суспільно небезпечні протиправні діяння, що передували легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом» – 28 матеріалів, загальна сума встановлених збитків по яким склала
1 млрд гривень.
У ході проведених перевірок осіб, що можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, виявлено факти мінімізації податкових зобов’язань, а також введення у легальний обіг активів, походження яких не встановлено.
Усі матеріали передані до правоохоронних органів для прийняття рішення згідно з Кримінальним процесуальним кодексом України. На теперішній час за результатами розгляду зазначених матеріалів 29 з них було приєднано до кримінальних проваджень або внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань правоохоронними органами.
До уваги платників податків! Податковий календар на 29 жовтня 2024 року
Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області нагадує, що 29 жовтня, вівторок, останній день сплати:
- юридичними особами авансового внеску за ІІІ квартал 2024 року податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
- юридичними особами авансового внеску за ІІІ квартал 2024 року транспортного податку.
Корисні посилання:
- комунікаційна платформа dn.ikc@tax.gov.ua;
- контакти та гарячі лінії ГУ ДПС у Донецькій області https://dn.tax.gov.ua/kontakti/;
- підписатися на наш фейсбук https://www.facebook.com/tax.donetsk/;
- чат-бот ДПС «StopViolationBot» t.me/StopOverpriceBot;
- мобільний застосунок «Моя податкова»
- Android https://play.google.com/store/apps/details?id=my.tax.gov.ua,
- iOS https://t1p.de/lgu5a