Коригування ПДВ: в податковій декларації якого звітного періоду відображається?

Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області нагадує, що у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг:
постачальник має право зменшити податкові зобов’язання на підставі розрахунку коригування, своєчасно зареєстрованого отримувачем в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН), у податковій декларації з ПДВ того звітного (податкового) періоду, в якому його складено. Якщо розрахунок коригування зареєстрований в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, то постачальник має право зменшити податкові зобов’язання у податковій декларації з ПДВ того звітного періоду, в якому його зареєстровано в ЄРПН;
покупець повинен зменшити податковий кредит в податковій декларації з ПДВ за звітний (податковий) період, на який припадає дата складення розрахунку коригування.
У разі збільшення суми компенсації вартості товарів/послуг:
постачальник повинен збільшити податкові зобов’язання в податковій декларації з ПДВ за звітний (податковий) період, на який припадає дата складення розрахунку коригування;
покупець має право збільшити податковий кредит на підставі розрахунку коригування, своєчасно зареєстрованого в ЄРПН, у податковій декларації з ПДВ за той звітний (податковий) період, в якому його складено, або за будь-який наступний звітний (податковий) період, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати його складення. Якщо розрахунок коригування зареєстрований в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, то покупець має право збільшити податковий кредит у податковій декларації з ПДВ того звітного періоду, в якому його зареєстровано в ЄРПН, або будь-якого наступного звітного (податкового) періоду, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати його складення;
покупець, який застосовує касовий метод податкового обліку, має право збільшити податковий кредит на підставі розрахунку коригування, зареєстрованого в ЄРПН, за умови оплати постачальнику вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів/послуг, а якщо така оплата відбулася після закінчення 365 календарних днів з дати складення податкової накладної – не пізніше ніж через 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів/послуг.
Водночас, перебіг строків, визначених ПКУ для формування податкового кредиту, зупиняється на період дії на території України правового режиму воєнного стану.
Пункт 102.9 ст. 102 ПКУ та п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, що встановлював окремі особливості зупинення перебігу строків, діяли до 01.08.2023.
Тому перебіг строків для формування податкового кредиту, визначених п. 198.6 ст. 198 ПКУ (365 календарних днів з дати складання податкової накладної) відновлюється з 01.08.2023.
Новації Закону№ 3817 – з 25 березня 2025 року

Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області інформує, що з 25 березня 2025 року набрали чинності окремі норми Закону України від 04 грудня 2024 року № 4115−ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби» (далі – Закон № 4115), якими внесено зміни, зокрема, до Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та Закону України від 18 червня 2024 року № 3817–ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817).
Змінами до Кодексу передбачено, зокрема:
● поступове підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби з огляду на мінімальний рівень, визначений Директивою 2011/64/ЄС;
● визначення грошової одиниці виміру ставки акцизного податку на тютюнові вироби у євро та порядок обчислення акцизного податку з тютюнових виробів за ставками, вираженими в іноземній валюті;
● встановлення послаблення на період воєнного стану обмеження щодо заходів накопичення обсягів тютюнових виробів на складах перед підвищенням ставок акцизного податку (антифорстолінг) шляхом збільшення установленого розміру середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів з 115 до 120 відсотків.
Змінами до Закону № 3817 передбачено, зокрема, що:
● суб’єкти господарювання, які мають діючі ліцензії, надані до 01 січня 2025 року, з метою наповнення Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального повною інформацією, яка має міститися у таких реєстрах, зобов’язані в термін до 01 липня 2025 року подати заяву про внесення змін до відомостей, що містяться у відповідному реєстрі, у якій зазначити всі відомості, визначені частиною третьою ст. 43 Закону № 3817 для відповідного виду ліцензії, та для ліцензій з безстроковим терміном дії – додати до такої заяви документи (за необхідності), визначені частинами четвертою – шостою ст. 43 Закону № 3817. За результатами розгляду заяв орган ліцензування вносить зазначені у таких заявах відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального відповідно;
● зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюється суб’єктом господарювання у місцях зберігання, що внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання до дати набрання чинності Законом № 3817, та без прийняття органом, визначеним частиною четвертою ст. 39 Закону № 3817, рішення про внесення таких місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання після набрання чинності Законом № 3817.
Довідково: Закон № 4115 опубліковано 25.03.2025 в газеті «Голос України» № 58.
Як перейти ФОП на спрощену систему оподаткування ?

Шановні платники! Головне управління ДПС у Донецькій області нагадує, що відповідно до п. 298.1 ст. 298 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку першої – третьої груп здійснюється відповідно до підпунктів 298.1.1 – 298.1.4 п. 298.1 ст. 298 ПКУ.
Згідно з п.п. 298.1.1 п. 298.1 ст. 298 ПКУ для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування суб’єкт господарювання подає до контролюючого органу за місцем податкової адреси заяву.
Заява подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено ПКУ, в один з таких способів:
- особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
- надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
- засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України від 22 травня 2003 року № 851-ІV «Про електронні документи та електронний документообіг» зі змінами та доповненнями та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» зі змінами та доповненнями.
Суб’єкт господарювання може заявити про обрання спрощеної системи оподаткування під час державної реєстрації створення юридичної особи або державної реєстрації фізичної особи – підприємця, державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу або про фізичну особу – підприємця, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. Відповідна заява або відомості передаються до контролюючих органів у порядку, встановленому Законом України від 15 травня 2003 року № 755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
Підпунктом 298.1.2 п. 298.1 ст. 298 ПКУ визначено, що зареєстровані в установленому порядку фізичні особи – підприємці, які до закінчення місяця, в якому відбулася державна реєстрація, подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для першої або другої групи, вважаються платниками єдиного податку з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулася державна реєстрація.
Зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої групи, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації.
Відповідно до п.п. 298.1.4 п. 298.1 ст. 298 ПКУ суб’єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм ПКУ, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Такий суб’єкт господарювання може здійснити перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року.
Перехід на спрощену систему оподаткування суб’єкта господарювання, зазначеного в абзаці першому п.п. 298.1.4 п. 298.1 ст. 298 ПКУ, може бути здійснений за умови, якщо протягом календарного року, що передує періоду переходу на спрощену систему оподаткування, суб’єктом господарювання дотримано вимоги, встановлені в п. 291.4 ст. 291 ПКУ.
До поданої заяви додається розрахунок доходу за попередній календарний рік, який визначається з дотриманням вимог, встановлених главою 1 «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності» розд. XIV ПКУ.
При цьому якщо суб’єкт господарювання протягом календарного року, що передує року обрання спрощеної системи оподаткування, самостійно прийняв рішення про припинення фізичної особи – підприємця, то при переході на спрощену систему оподаткування до розрахунку доходу за попередній календарний рік включається вся сума доходу, отриманого такою особою в результаті провадження господарської діяльності за такий попередній календарний рік.
Руслан Кравченко: ДПС перевиконала план надходжень за перший квартал 2025 року на 36 млрд грн, у березні – на 14 млрд гривень

ДПС перевиконала план надходжень за перший квартал на 36 млрд (+12,9 % до показників Мінфіну). У березні показники надходжень перевиконано на 14 млрд грн. Про це на своїй сторінці у Facebook повідомив Голова Державної податкової служби України Руслан Кравченко.
У березні до загального фонду держбюджету по платежах, що контролюються ДПС, надійшло понад 160 млрд грн. Це на 9,6 % більше за план та на 48,7 % більше, ніж у березні 2024 року.
Маємо перевищення показників за основними платежами:
+11,3 % – ПДФО (факт 27,1 млрд грн),
+23,5 % – ПДВ (факт 26,1 млрд грн),
+5,9 % – податок на прибуток підприємств (факт 86 млрд грн),
+5,1 % – акциз на українські товари (факт 10,1 млрд гривень).
«Триває позитивна динаміка збільшення надходжень від акцизу на імпортні товари (+ 48,6 % до плану, або на 1,3 млрд грн більше). З початку року щомісяця відшкодовуємо значні суми ПДВ. У березні – 13,8 млрд грн. Це на 23,7 % більше, ніж у березні 2024 року. За квартал відшкодовано на 30 % більше, ніж у 1 кварталі минулого року», – додав Руслан Кравченко.
Крім того, зазначив він, зменшується кількість зупинених податкових накладних. Вже маємо показник у 0,37 %. Понад 11 тисяч підприємств виведені з переліку ризикових з початку року.
Загалом за перший квартал 2025 року податкова перевиконала показники Мінфіну на 36 млрд грн. Загальна сума надходжень склала 315,1 млрд грн (+12,5 % до аналогічного періоду 2024 року).
Що це означає в реальному вимірі?
Ці кошти – це, наприклад, вартість понад 1 млн FPV-дронів українського виробництва (з розрахунку середньої вартості дрону 30 тис. грн ) або ще багато чого, що потрібно нашій державі в сучасних складних умовах.
«Сума коштів, яка надійшла додатково у бюджет за перший квартал, означає, що держава демонструє стабільні податкові надходження, це зміцнює довіру до неї з боку донорів, інвесторів та партнерів», – сказав Руслан Кравченко.
Важливо: такий вагомий результат досягнутий навіть попри перенесення частини надходжень з 2025 року в попередній період. Зокрема, у 2024 році банківські установи авансово сплатили майже 13 млрд грн податку на прибуток – ці кошти мали б надійти у березні 2025-го.
Корисні посилання:
- комунікаційна платформа dn.ikc@tax.gov.ua;
- контакти та «гарячі лінії» ГУ ДПС у Донецькій області https://dn.tax.gov.ua/kontakti/;
- підписатися на наш фейсбук https://www.facebook.com/tax.donetsk/;
- чат-бот ДПС «StopViolationBot» t.me/StopOverpriceBot;
- мобільний застосунок «Моя податкова»:
- Android https://play.google.com/store/apps/details?id=my.tax.gov.ua,
- iOS https://t1p.de/lgu5a
Головне управління Державної податкової служби у Донецькій області