Чому інспекційна кампанія Держпраці проводиться саме зараз?


З 2020 року Держпраці запровадила активне застосування ризико-орієнтованого підходу у всіх напрямках роботи, у тому числі з питань виявлення незадекларованої праці.

Крім того, з 2020 року  Держпраці працює за принципом: спочатку попередь, а потім контролюй.

Саме такий принцип роботи був також підтриманий усіма сторонами соціального діалогу та іншими органами виконавчої влади та закріплений у Національному плану спільних дій, щодо зниження рівня незадекларованої праці на 2021 рік.

Саме тому робота інспекторів праці складається із двох етапів: інформаційної та інспекційної кампанії. Під час інформаційної кампанії інспектори праці безпосередньо відвідують роботодавців з метою інформування про вимоги законодавства щодо оформлення трудових відносин, ризиків і наслідків незадекларованої праці та про заплановані інспекційні заходи. Під час відвідувань інспектори праці також здійснюють моніторинг стану оформлення трудових відносин із працівниками у конкретних роботодавців. Відвідування роботодавців під час інформаційних заходів супроводжуються широкомасштабною інформаційною кампанією у засобах масової інформації.

Після закінчення інформаційної кампанії проводиться інспекційна кампанія у відповідних сферах господарювання у тих суб’єктів господарювання, які не дослухалися до інспекторів праці під час інформаційних візитів та не уклали трудові договори із працівниками.

Такий підхід позитивно впливає на стан оформлення трудових відносин із найманими працівниками. Тому, після проведення інформаційних заходів аналізується кількість повідомлень про прийняття працівників на роботу у конкретних роботодавців, і у разі відсутності позитивної динаміки працевлаштування проводиться інспекційне відвідування з метою виявлення неоформлених працівників.

В результаті проведеного аналізу істотно зменшилася кількість інспекційних відвідувань у роботодавців, які укладають трудові договори із найманими працівниками. Таким чином, візитів інспекторів праці мають чекати ті роботодавці, які ухиляються від укладення трудових договорів навіть після відвідування інспектором праці.

У 2021 році (5 місяців) інспекторами праці проведено 3004 (у відповідний період 2020 року – 5783) інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, у ході яких виявлено 3319 (у попередній період 2468) працівника, що були допущені до роботи без належного оформлення трудових відносин. За результатами інспекційних заходів працевлаштовано 10457 працівника (у попередній період 9405).

Проведено 59880 (195715 у попередній період) інформаційних відвідування з метою інформування роботодавців та їх працівників про ризики та наслідки незадекларованої праці. По результатам інформаційних відвідувань працевлаштовано 56823 працівників (за попередній період 71608).

Для чого проводиться така кампанія?

Головною метою діяльності інспекторів праці є зниження рівня незадекларованої праці та збільшення кількості застрахованих осіб.

Оформлення трудових відносин із найманими працівниками відповідно до законодавства, сплата податків та єдиного соціального внеску – це гарантований розвиток економіки України, покращення інвестиційного клімату, зростання рівня соціальної захищеності, благополуччя кожної сім’ї і гідні умови праці для кожного.

Тому що незадекларована праця це:

  • низькі пенсії;
  • низька заробітна плата вчителів та медиків;
  • дороги в ямах;
  • відсутність підтримки держави на період локдауну.

Як Держпраці взаємодіє Державною податковою службою?

Подоланням незадекларованої праці є складним завданням, вирішення якого як показує досвід діяльності Держпраці упродовж всього часу її існування, не є виключною проблемою держави або одного державного органу. Незадекларована праця зачіпає інтереси всіх учасників ринку і цілого ряду державних органів.

Тому Держпраці і Державна податкова служба поєднали зусилля з метою виокремлення роботодавців, які із достатньо високою вірогідністю використовують незадекларованих працівників. Інформаційні бази ДПС дають Держпраці можливість відібрати роботодавців, що мають високий ризик за наступними критеріями:

  • Невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності.
  • Наявність фактів порушення порядку оформлення трудових відносин, виявлених в ході здійснення контролюючих заходів органами ДПС.
  • Невідповідність кількості об’єктів за формою № 20-ОПП «Повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність» та кількості найманих працівників.
  • Наявність випадків невідповідності кількості одночасно працюючих реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) кількості працівників роботодавця із зазначенням розташування РРО.
  • Частка працівників, залучених за договорами цивільно-правового характеру, перевищує частку працівників, що працюють за трудовими договорами (контрактами).
  • Відсутність найманих працівників у платників об’єктів торгівлі, сфери послуг, у яких наявні ліцензії на виробництво, зберігання та реалізацію підакцизних товарів.

Головне управління Держпраці у Донецькій області