• Президент України
  • Верховна рада
  • Урядовий портал
  • енергоефективність
  • Донецька ОДА
  • Донецкий областной совет
  • Донецький обласний контактний центр
  • Національної дитячої «гарячої лінії»
  • Асоціація міст України
  • Донецька обласна служба зайнятості
  • Державний реєстр виборців
  • Веб-портал електронних послуг

Оновлено 17.09.2019 10:38

Визнання додаткового строку для подання заяви про прийняття спадщини















      Питання щодо визначення додаткового строку для прийняття спадщини регулюється Цивільним кодексом України. Також існує стала судова практика у справах про спадкування.


      Так, відповідно до ст.1272 ЦК України, якщо спадкоємець протягом строку, встановленого ст. 1270 цього Кодексу (шести місяців з часу відкриття спадщини ), не подав заяву про прийняття спадщини, він вважається таким, що не прийняв її.


       За письмовою згодою спадкоємців, які прийняли спадщину, спадкоємець, який просив строк для прийняття спадщини, може подати заяву про прийняття спадщини нотаріусу або в сільських населених пунктах - уповноваженій на це посадовій особі відповідного ОМС за місцем відкриття спадщини.


       За позовом спадкоємця, який пропустив строк для прийняття спадщини з поважних причин, суд може визначити йому додатковий строк, достатній для подання ним заяви про прийняття спадщини.


       Отже, відповідно до змісту ст.1272 ЦК України позов про визначення додаткового строку для подання заяви про прийняття спадщини може бути поданий:

-у разі відсутності письмової згоди всіх спадкоємців, які прийняли спадщину, на подання спадкоємцем, який пропустив шестимісячний строк, заяви про прийняття спадщини до нотаріальної контори;

-у разі пропуску шестимісячного строку подання заяви про прийняття спадщини до нотаріальної контори та відсутності інших спадкоємців, які прийняли спадщину та могли б дати письмову згоду на подання цієї заяви.


       Оскільки суди , визначаючи спадкоємцеві додатковий строк для подання заяви про прийняття спадщини, не повинні вирішувати питання про визнання за ним права на спадщину, адже спадкоємець після визначення йому додаткового строку для прийняття спадщини має право прийняти спадщину в порядку, встановленому ст.1269 ЦК України, та набути право на спадщину відповідно до ч.5 ст.1268, 1296-1299 ЦК України, ОМС при вивчені позовної заяви спадкоємця та підготовці відзиву на позов повинні зазначити про відмову у задоволенні вимог спадкодавця про визнання за ним права власності в разі, якщо такі вимоги ставляться разом із визначенням додаткового строку.


       Як звернув увагу ВСУ в абз. З п.24 постанови Пленуму від 30.05.2008 №7 «Про судову практику у справах про спадкування», при розгляді справ про визначення додаткового строку для прийняття спадщини судам слід перевіряти наявність або відсутність спадкової справи стосовно спадкодавця у державній нотаріальній конторі за місцем відкриття спадщини, наявність у матеріалах справи обґрунтованої постанови про відмову нотаріуса у вчиненні нотаріальної дії, зокрема відмови у видачі свідоцтва про право на спадщину. За наявності у спадковій справі заяви спадкоємця про відмову від права на спадщину його вимоги про визначення додаткового строку для прийняття спадщини задоволенню не підлягають.


       Зазначений висновок покладає на спадкоємця (позивача у справі) обов’язок додавати до позовної заяви постанову нотаріуса про відмову у вчиненні нотаріальної дії із зазначенням причин такої відмови, на наявність якої в додатках до позовної заяви повинен звертати увагу ОМС.


       Крім того, необхідно мати на увазі позицію судів щодо умов визнання причин пропуску строку для прийняття спадщини поважними. Так, згідно із роз’ясненням, які містяться в абз. 6 п.24 постанови №7, вирішуючи питання про визначення особі додаткового строку, суд досліджує поважність причин пропуску строку для прийняття спадщини.


       При цьому суди орієнтуються виходити з того, що поважними є причини, пов’язані з об’єктивними, непереборними, істотними труднощами для спадкоємця на вчинення цих дій.


       Судом не можуть бути визнані поважними такі причини пропуску строку для подання заяви про прийняття спадщини, як юридична необізнаність позивача щодо строку та порядку прийняття спадщини, необізнаність особи про наявність спадкового майна, похилий вік , непрацездатність, незнання про існування заповіту, встановлення судом факту, що має юридичне значення для прийняття спадщини (наприклад, встановлення факту проживання однією сім’єю), невизначеність між спадкоємцями, хто буде приймати спадщину, відсутність коштів для проїзду до місця відкриття спадщини, несприятливі погодні умови.





Відділ правового забезпечення та захисту інтересів територіальної громади



194 перегляди

Print

Пошук на сайтi


Подiї тижня

  • 02.07.2020

    15-00
    Засідання комісії по захисту прав дитини
    служба у справах дітей
    Заступник міського голови Люлька Ю.А

  • 03.07.2020

    10-00
    Засідання комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам
    Порядок денний
    Управління праці та соціального захисту населення
    Начальник управління Гришичева П.В

  • 03.07.2020

    14-00
    Засідання міської комісії по розгляду питань, пов`язаних з наданням житлових субсидій
    Порядок денний
    Управління праці та соціального захисту населення
    Начальник управління Гришичева П.В.

Всі подiї


Календар новин


  • інвест паспорт_eng
  • Контакт центр
  • КРАМАТОРСЬКА МІСЬКА РАДА ОТРИМАЛА ВІД ГО «ІНСТИТУТ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ» ВІДЗНАКУ «РАДА ДРУЖНЯ ДО МЕДІА»
  • СБУ Інформує
  • Петиції
  • Громадський бюджет
  • бджет-візуалізація
  • ОСББ
  • Комунальна медична установа 'Міська лікарня №1'
  • Фондсоц страхування
  • Програм
  • Портал відкритих даних
  • Безоплатна правова допомога
  • Центр допомоги учасникам АТО
  • Пільги учасникам АТО_2
  • Проект підтримки внутрішньо переміщених осіб
  • Реєстрація документів на субсідію
  • Пільги учасникам АТО
  • Інформанція для переселенців
  • Сайт «Teplo.gov.ua»: як отримати субсидію?